Mobiele airco zonder slang
Via AllesAirco.nl krijgen we veel vragen naar een mobiele airco zonder slang of afvoerbuis. Veel mensen willen profiteren van een beetje verkoeling in huis, maar dan zonder het ongemak van zo’n lastige afvoerslang naar buiten toe.

Inhoud
Het principe van airco
Begrijpelijk, maar principe van een airco (ook een mobiele) is dat warme lucht afgevoerd moet worden en dus niet in dezelfde ruimte terecht komt. Daarvoor moet er bij een echte airco dus altijd een slang naar buiten zijn.
Er zijn wel mobiele airco’s met een opvangbak beschikbaar, maar dit is alleen voor de afvoer van condenswater. De warme lucht moet óók nog worden afgevoerd en zoals je zult begrijpen kun je een afvoerslang voor warme lucht niet in een condensbak hangen.

Soms wordt echter met een ‘airco zonder afvoer’ een luchtkoeler of aircooler bedoeld. Dit zijn apparaten die inderdaad geen afvoer nodig hebben (niet voor water en niet voor warme lucht).
Maar dit zijn dus ook geen echte airco’s, hoewel ze wel (enigszins) verkoeling kunnen geven.
Hoe zit het dan met airco zonder afvoer?
Een apparaat dat een airconditioner wordt genoemd, werkt volgens het systeem van afkoeling én afvoer van warme lucht. Zo’n systeem heeft dus in principe per definitie een afvoerslang.
We schrijven hier bewust ‘in principe’, omdat er sinds de zomer van 2020 wel een Nederlandse uitvinding is die een oplossing kan bieden voor de vraag naar airco’s zonder slang. Zie voor meer informatie hierover de alternatieven die we hieronder hebben benoemd.

Soms lijkt het op plaatjes van webshops zo dat een mobiele airco geen afvoerslang naar buiten heeft. Dat is meestal een cosmetische keuze voor de foto, want zo’n mobiele unit heeft echt een afvoerslang naar buiten nodig en hij heeft er dus ook altijd een. De warmte moet namelijk ergens naartoe!
Afvoerslang naar buiten
Dat ‘buiten’ kan overigens ook een andere ruimte zijn. Maar wees er dan op bedacht dat die ruimte juist opwarmt in plaats van afkoelt. Je kunt uiteraard wel kiezen voor een (mobiele) split-unit waarbij de buitenunit direct aan de andere zijde van de muur zit.

Zo heb je niet met een dikke afvoerbuis te maken. Die wordt direct door de muur naar buiten gevoerd (in het geval van een mobiele split-unit airco heb je te maken met een redelijk dunne slang) en zo bevindt zich het meest luidruchtige deel van je airco buiten.
Deze buitenunit kun je eventueel ook in een andere ruimte zetten, als je geen mogelijkheid hebt om hem aan de buitenzijde te plaatsen.
💡Tip: Als het je dwarszit dat je de afvoerbuis door een raam naar buiten moet hangen (en dat je dan het raam open moet laten), dan zijn hier ook oplossingen voor te vinden in de vorm van raamafdichting.
Kijk eerst eens bij de split-units!
Wil je toch echt een mobiele airco zonder slang, dan kun je eventueel kijken bij het assortiment mobiele split-units. Deze zijn de laatste tijd wel moeilijk te vinden. Maar ze werken wel beter dan de apparaten die alles in dezelfde ruimte doen.
De mobiele split-units bestaan uit een relatief compacte binnenunit en een losse buitenunit met ventilator. Daartussen zit een dunne leiding, die je in de meeste gevallen vrij gemakkelijk door een raam of een klein gat in de muur kunt krijgen.
Een andere mogelijkheid is juist een monoblock-airco zonder buiten-unit. Hierbij heb je een vaste airco in je woon- of slaapkamer, waarbij de warmte direct aan de andere kant van de muur naar buiten wordt afgevoerd. Er is dus geen afvoer van condenswater en warme lucht door een afvoerslang.

Alternatieve airco zonder afvoer: de luchtkoeler
Heb je toch echt geen zin in gedoe met een mobiele airco met afvoerslang en zie je zo’n aparte buitenunit ook niet zitten, dan ben je aangewezen op zogeheten luchtkoelers (ook wel aircoolers genoemd). Deze werken met water en koelen ’s zomers volgens het verdampingsprincipe.


Deze mobiele units hebben dus geen afvoerslang naar buiten nodig. Dit zijn echter ook geen apparaten die je kunt vergelijken met vaste of mobiele airco’s. Luchtkoelers (‘aircoolers’) zijn door hun eenvoudigere techniek ook veel goedkoper. Je kunt deze vanaf enkele tientjes kopen bij online shops.
💡Tip: op bol.com vind je een groot assortiment aan mobiele luchtkoelers.
Een van de populairste luchtkoelers van dit moment – naast hierboven vermelde Mesko – is de Maxx Coolstar. Dit model is nu (voorjaar/zomer 2020) afgeprijsd van € 135 naar € 99. Mogelijk is dit dé oplossing voor als je op zoek bent naar een mobiele airco zonder afvoerslang.
Maar let op: populaire modellen zijn vaak snel uitverkocht als de temperatuur stijgt. Het is dan mogelijk dat je op zoek moet naar een alternatief.

Evolar EVO-ES9000: revolutie in mobiele airco’s?
In het voorjaar van 2020 werden we geattendeerd op een nieuw apparaat: de Evolar EVO-ES9000. Een mobiele airco van een Nederlands merk die zich presenteert als ‘de eerste échte airco zonder afvoerslang’.
Hoe kan dat? Volgens de fabrikant – die ook gewone airco’s produceert – gaat het om een innovatief product dat werkt met waterkoeling, maar dan op een manier die veel ingenieuzer is dan die bij waterkoelers.
Het systeem werk met het Energy Storage Systeem dat de warmte uit de lucht in een reservoir met water opslaat. Dit reservoir hoeft maar één keer per aircoseizoen gevuld te worden. Als het apparaat eenmaal is gevuld met water, moet dat eerst verder worden afgekoeld. Ook voor het eerste gebruik moet dat. Je kunt het apparaat dus niet meteen aansluiten en direct koele lucht verwachten. Bij het afkoelen van het water blaast het systeem warme lucht uit.
Simpel gezegd wordt er een airco-compressor gebruikt om het water sterk terug te koelen, daarna werkt het apparaat als een luchtkoeler. Het grote voordeel van dat laatste is dat er op dat moment weinig stroom wordt verbruikt en dat het apparaat weinig lawaai maakt doordat er geen compressor meer draait.
Er zit een afkoelmodus op waarmee je het water snel terugkoelt en je het apparaat binnen 30 minuten weer kunt gebruiken. Let erop dat de warmte dan wel weer uit het apparaat komt.
Het gebruikte koudemiddel is R290 (propaan), wat veilig en milieuvriendelijk is. Het energieverbruik bij het stopcontact is tot 1 kW (waarmee hij energielabel A verdient) en daarmee is hij vergeleken met mobiele airco’s redelijk zuinig.
De EVO-ES9000 beschikt ook over WiFi en is aan te sluiten op Google Home en Amazon Alexa. Er zit een digitale timer en een thermostaat op en je kunt ‘m op zijn wieltjes verplaatsten. Het apparaat is met 40 kg wel vrij zwaar (en dat is nog zonder het gewicht van het water, dat nog eens 37 kg bedraagt). En dan is er natuurlijk nog de prijs die niet mals is.
Maar dan heb je wel een min of meer échte airco zonder afvoerslang. Onder dit artikel lees je recente ervaringen van gebruikers.
Bekijk ‘m op bol.com:
De alternatieven voor een airco zonder afvoerslang op een rij
Echt geen trek in een afvoerslang bij jouw airconditioning? Dan heb je de keus uit een aantal alternatieven. We zetten ze hieronder overzichtelijk voor je in een schema.
Type airconditioner | Afvoerslang naar buiten? | Werking |
Split-unit airco (evt. zonder buitenunit) | Nee, behalve tussen de binnen- en buitenunit | Zeer goed |
Mobiele split-airco | Nee, behalve tussen de binnen- en buitenunit | Voldoende/goed |
Vaste monoblock-airco | Nee (wel ventilatieroosters) | Voldoende/goed |
EVO-ES9000 | Nee, moet wel gevuld worden met water en daarna eerst koelen voor gebruik | Goed |
Luchtkoeler | Nee | Matig |
Ventilator | Nee | Koelt niet |
Let op: een luchtkoeler is geen mobiele airco
Let dus wel: luchtkoelers kunnen weliswaar voor verkoeling zorgen, maar zijn géén mobiele airco’s. Echt koeler maken ze een ruimte meestal ook niet, het voelt alleen wat koeler aan. Het gaat dan om de gevoelstemperatuur.
Een luchtkoeler werd het beste bij warme en droge omstandigheden, juist doordat ze de lucht vochtiger maken, net als luchtbevochtigers.

Ook luchtbevochtigers kom je wel tegen als apparaten die het klimaat in je slaapkamer kunnen regelen. Ook dit zijn geen airco’s, integendeel. Een airco zorgt juist voor drogere lucht in plaats van voor vochtigere lucht. In de meeste gevallen voelt drogere lucht prettiger aan dan vochtige lucht.
Een andere ‘oplossing’ wanneer je geen slang aan je airco wilt, vind je in een ventilator. Maar je zult begrijpen dat je dit ook geen mobiele airco mag noemen. Toch slepen sommige apparaten, zoals die van het gerenommeerde merk Dyson, een hoge beoordeling van gebruikers in de wacht.
Conclusie: airco zonder slang… een utopie?
Echte airco zonder slang (volgens het principe van airco) bestaat dus niet. Wil je het genot van een koele ruimte, dan moet de warmte ergens heen en heb je dus een afvoer nodig. Sinds kort is er echter wel een werkend alternatief in de vorm van watergekoelde airco (de Evo-ES9000) dat beter werkt dan een luchtkoeler.
Echte airco (d.w.z. daadwerkelijk terugbrengen van de temperatuur in een ruimte) is een technisch geavanceerd systeem waarvoor je in de buidel zult moeten tasten, hoewel er ook goedkope airco’s zijn.
💡Tip: wil je geen airco – om wat voor reden dan ook – dan kun je voor een beetje verkoeling tijdens hete dagen eventueel voor het alternatief voor airco kiezen: de luchtkoeler.
Jouw ervaringen met airco?
Heb je zelf ervaring met (alternatieven voor) airco’s met of zonder slang? Heb je tips voor andere gebruikers? Laat dan hieronder jouw reactie achter.
Hi,
Hoe zit het met de Evolar EVO-ES9000?
Is dit de eerste airco zonder slang, of toch niet echt een airco te noemen?
Die vraag zou ik ook graag beantwoord zien. Heb hem net op internet gezien wel duur maar idd zonder slang.
Die Evolar is iets nieuws. Het apparaat koelt af met behulp van water. Ik moet me hier nog verder in verdiepen om te zien of dit écht een alternatief voor airco vormt. Ik hoop hierover binnenkort meer op de site te kunnen vermelden.
Ik kreeg dit als antwoord:
De EVO-ES9000 is echt een airco en ook zonder slang. Het is een watergekoeld systeem waarbij hij de warmte uit de lucht opslaat in de watertank.
Wanneer dit water een temperatuur van 50 graden heeft bereikt zal de airco ook automatisch gaan afkoelen. U kunt hem gemiddeld 8 uur gebruiken en het afkoelen zal gemiddeld 4 uur duren.
Wel een beetje vreemd, de warmte wordt overgebracht naar water, dat vervolgens weer moet afkoelen. Aan de lucht neem ik aan?
IK ben ook erg benieuwd naar de ervaringen, zie het vandaag voor de eerste keer.
Dit staat op hun website over hoe het koelt:
De airco maakt gebruik van het unieke energy storage systeem waar de warmte van in het water opgeslagen wordt. De mobiele airco kan gemiddeld 8 uur koelen waarna het water 4 uur moet afkoelen. Wilt u hier niet op wachten dan is er een speciale afkoelmodus waardoor de airco binnen 30 minuten weer gebruikt kan worden. Het klimaatsysteem is uiterst efficiënt dankzij het ecologische koudemiddel koelmiddel R290, welke aan alle huidige en toekomstige milieu-eisen voldoet, en biedt een laag energieverbruik met een A energielabel.
via http://www.vakhandeljanssen.nl wordt deze airco ook verkocht. Daar staat ook een PDF met e werking van de airco. Die beschrijving is echter wel heel anders dan de beschrijving die ze op de website zelf hebben staan. Je moet dus eerst het water een paar uur koelen (in deze modus blaast de airco veel warmte uit), en daarna gebruikt de airco het koude water om de ruimte af te koelen (kompressor wordt dan due niet meer gebruikt). Dus het is eigenlijk een combinatie van een airco en een luchtkoeler. De airco wordt gebruikt om het water te koelen, en daarna werkt het als een lucht koeler…
Zie beschrijving werking van de airco:
Koelmodus:
Bij het gebruik van de koelmodus bevriest het koelcircuit van de mobiele airco. De mobiele airco heeft een 2,5kW compressor. Met het koelvermogen van 2,5kW kan de mobiele airco in ongeveer 2 tot 3 uur (de tijd is afhankelijk van de starttemperatuur van het water en de omgevingstemperatuur van de mobiele airco) het opslagwater (37 liter) afkoelen tot -6° C waardoor er een laag ijs ontstaat op de warmtewisselaar batterij.bHet water in de tank van de mobiele airco wordt op 0,5° C gebracht. Met deze temperatuur kan de mobiele airco koelen en werkt hij in de zomer. De airconditioner heeft een autonome
(werkingstijd) van ongeveer 6 tot 8 uur. Tijdens het koelbedrijf is de compressor uitgeschakeld (wat ervoor zorgt dat de mobiele airco zeer stil is in het gebruik). De ventilator aan de luchtzijde staat in de koelmodus aan, deze fan is een DC-inverter (energiezuinig en stil in het gebruik). Tevens staat een pomp aan in de airco, die zorgt ervoor dat het water circuleert tussen de luchtzijde warmtewisselaar en de tank waar de energie opslagen is. Dit proces zorgt voor de stijging van de watertemperatuur als de airco op koelmodus staat. Tijdens dit proces wordt alle energie van de ijsbatterij verbruikt. Als alle energie is verbruikt zal de mobiele airco stoppen met koelen, omdat er een temperatuur wordt bereikt die gelijk is aan de omgeving.
Bij het gebruik van de mobiele airco, bij de opslag van energie in koelbedrijf, werkt deze andersom en zal dan hete lucht aan de omgeving afgeven. Het advies is om de energieopslag toe te passen in een ruimte die niet gekoeld hoeft te worden. Of de mobiele airco aan te zetten op het moment dat de gebruiker niet aanwezig is in de ruimte (bijvoorbeeld overdag als men de airco s ’avonds wilt gebruiken).
Ik heb de evolar zonder slang een aantal dagen in huis gehad en het werkte niet goed bij mij. De cool storage moet eerst aan en dat duurt minstens 2 uur (ze zeggen 30 minuten) voor dat de temperatuur op -6 is. Als mijn kamer lager dan 24 graden was deed hij het 2-3 uurtjes en daarna begon hij herrie te maken en dan nog Max 1-2 uurtjes en dan was het water 50 graden en moest ik dus weer minimaal 2 uur dat ding naar een andere ruimte rijden voor de cool storage. Met de hittegolf was mijn kamer 27 graden en na 1 uur!!! Was het water van -6 naar 50 graden. Mijn kamer is ongeveer 21 m2. Misschien bij kleinere ruimtes beter, maar ik heb hem terug gestuurd.
Ik sta op het punt om deze “airconditioning” aan te schaffen. Ik kan niet wachten om te horen dat deze (wel is waar zware constuctie) een goed alternatief is voor de airco met slang. De leverancier zegt van wel, maar ik ben nog niet overtuigt.
Interssant, deze discussie over de Evolar EVO-ES9000.
Ook wij zouden deze heel graag willen aanschaffen.
Onze doggies zouden er overigens ook heel erg blij mee zijn.
Echter zijn wij ook nog niet overtuigd en ben benieuwd of een demo in een winkel mogelijk wordt.
Hopelijk komt er snel wat meer info over deze mobiele airco zonder slang.
Nog niemand ondertussen die er daadwerkelijk ervaring mee heeft?
Ik vond deze als enige review voorlopig, die precies toch over deze airco gaat:
https://www.feedbackcompany.com/nl-nl/review/klimate-quality-cooling/5634189/
Ook een video vond ik erover: https://youtu.be/ECOqnTJMlOQ
@Annie,
Die Review gaat over een andere airco zo te zien. Vanaf a.s. donderdag is de Evolar EVO-ES9000 pas leverbaar. ik hoop hem dan gelijk al op te kunnen halen.
Ik ben ook wel benieuwd naar gebruikerservaringen met deze EVO-ES9000.
via klimate.nl verkopen ze ook vaste water airco’s. Die verbuiken echter meer dan 100 liter water per uur om de compressor te koelen. Deze mobiele airco heeft nog geen 40 liter water in de tank… Dus ik zie nog niet hoe deze Airco daarop 6 tot 8 uur zou kunnen koelen….
Ook ik ben benieuwd, heb er een besteld want ik wil echt geen slang naar buiten en in een rijtjeshuurhuis ga je geen compressor aan de gevel hangen waardoor je niet meer rustig in de tuin kunt zitten.
Wat ik uit het verhaal van Peter begrijp is dat de EVO-ES9000 de lucht koelt tegen een ingebouwd blok ‘ijs/koud water’ van 37 liter. Dit zou grofweg betekenen dat de warmteinhoud vergelijkbaar is met een kamer van 100m3 gevuld met droge lucht. Als deze kamer super geisoleerd zou zijn en wanden en meubels geen warmte opslaan/afgeven stijgt de ijs/water temperatuur van de EVO-ES-9000 met 1 graad voor elke graad dat de kamer afkoelt, met een bereik van -6/+19 dus zo’n 25 graden maximaal.
Echter, meubels en muren slaan wel warmte op en geven dat dus af aan de lucht bij afkoelen, en er lekt warmte van buiten naar binnen dus ik denk dat hooguit een graad of 4/5 verkoeling haalbaar is bij slim gebruik van de unit.
Bij deze unit geld nog veel meer dan bij een normale airco: Warmte welke de kamer niet inkomt hoef je er ook niet uit te halen dus zorg dat je de warmte buiten houdt en gebruik deze unit voor een beetje extra comfort.
Gisteren nog 995 euro, nu 200 euro duurder: 1.195 euro.
En bij bol.com zelfs 1.436 euro!
Ben ik blij dat ik de airco eergisteren heb besteld! 🙂
Morgen wordt ‘ie bezorgd, mooi op tijd voor de hittegolf die eraan komt.
Ik ben benieuwd naar je ervaring. Wil je jouw ervaring delen als je hem uitgeprobeerd hebt?
Zal ik doen, zojuist ontvangen.
Ga ik morgen aansluiten en testen.
Dag Jeffrey
En wat is je ervaring tot nu toe?
Hoi Jeffrey ik kijk met belangstelling uit naar je ervaringen het zou bij ons om slaapkamer van 50m3 gaan. Met een gewenste temp van rond 23 a 24 graden.
Ook ben ik benieuwd of er wielen onder zitten want men adviseert om tijdens het koelen wanneer er veel,warmte uitstoot is dit in een andere ruimte te doen.
Het apparaat weegt gevuld met water rond de 75 kg toch?
1100+ voor zon ding vind ik best aan de hoge kant. Er is veel vraag naar een mobiele koeling apparaten. Waarom niet een unit maken waar koelingsblokken die in de vriezer gekoeld zijn gebruiken? Dat koelt dan voor 2 uur oid en als je meer van die blokken koopt dan kun je daar meer uren van maken. Gat in de markt lijkt me.
Heeft er ondertussen iemand ervaring mee? Het is duidelijk een of andere badge import, wat niet wil zeggen dat het niet werkt natuurlijk 🙂
Ik ben ook benieuwd !
@ Jefrey wil je laten weten asjeblieft? ben ook benieuwd of het geen herrie maakt
De airco zou vandaag bezorgt worden. Ik kreeg gister avond een smsje mer het tijdvak wanneer hij zou komen. Echter kreeg ik vandaag weer een sms van de bezorgdienst waarin ze zijden dat hij niet mee gekomen was met de vracht. En dat zij de leverancier een mail hadden gestuurd. Ze verwachten nu dat die volgende week ergens bezorgt wordt. Zijn er meer mensen met dit probleem? Ik baalde er wel van had hem graag dit weekend grondig willen testen.
Ah jammer zeg. Had graag een update gewild. Ergens vind ik het niet kloppen dat de prijs ineens met 200 euro is gestegen, wat zegt dat over de betrouwbaarheid? Hopelijk voldoet hij wel goed!! Houd ons maar op de hoogte 🙂
Weet iemand of je de afvoer met wat verloopstukken eventueel kan koppelen aan bijvoorbeeld een wasmachine afvoer? Hiermee voorkom je zo’n lelijke slang door de slaapkamer of door het raam.
EVO-ES9000 eerste ervaringen
Bezorgd 20/06/2020 rond 12:00, treetje voor steetje trap naar 1e verdieping opgesleurt, wat een zwaar kreng, uitgepakt, 2 uur laten staan.
De bijgeleverde slang heeft een hele rare kraankoppeling maar Gardena koppelingen passen probleemloos op de unit. Met tuinslang op watertoevoer gevuld, proces loopt automatisch.
In badkamer voor het open raam gezet zodat warme afblaaslucht naar buiten kan. Programma voor opladen koude-accu gestart, begin 21 graden, vrij snel naar 15 (kraanwater temp) dan langzaam naar -1, dan lang op -1 (intern overgang water/ijs) en door naar -5. Sloeg na iets minder dan 3 uur automatisch af.
19:25 unit op slaapkamer gezet, ruimte temp 24 vraag 20, op koelen gezet, erg stil, Ramen, rolgordijn dicht, deur gesloten. Na enige tijd bleef display 21 graden aangeven.
Ergens in de nacht kwam de compressor af en toen bij, toch vrij stil, goed kunnen slapen.
Vanmorgen even na 8:00 schakelde de unit uit, watertemp 50.
Om 9:30 unit naar badkamer gereden en voor het open raam weer op koude-accu opladen gezet, Is om 12:40 weer gestopt.
Hi, is het 1100 euro waard of …..?
Als je een auto zoekt, wordt het dan een mercedes van 70000 of een kia van 15000.
Hoeveel is een auto je waard en welke argumenten gebruik je om jezelf daarin gelijk te geven?
Ik vind de 975 welke ik er voor heb betaald best veel voor wat de EVO-ES9000 kan en ik denk dat hij alles bij elkaar te duur is in vergelijk met andere airco units, maar…..
Hij heeft geen slang en je kunt hem redelijk makkelijk verplaatsen.
Hoeveel is dat je waard?
Zitten er wel wieltjes onder?
En nog een vraag: heb jij eerder een mobiele airco gehad? Is het verschil echt groot?
Als ie om 12:40 al terug op -5 is, heb je dan enig idee hoe koud die ‘cold storage’ nog is tegen dat je je slaapkamer weer wilt afkoelen? bv om 20:00
De unit heeft de hele middag/avond uit gestaan. Net, om 22:15 stond de temperatuur van de cold-storage op -1 dus een deel van het ijs is gesmolten tot water. De energy-bar gaf nog 4 streepjes aan van de maximaal 5.
Je kunt dus beter niet in de koele ochtend de unit opladen om later op de avond te gebruiken want je verliest overdag rond de 20% van de cold-storage inhoud.
Ik heb om 22:20 het opladen weer gestart, was om 22:46 weer helemaal vol.
Eergisteren opgehaald, vandaag voor het eerst gebruikt. Super! De zon draait letterlijk rondom ons huis dus de hele dag alle kamers in de volle zon. 20:00 aangezet met start temperatuur 27 graden, nu 22:00 netjes 20 graden. Vinden het zelfs een beetje fris! Morgen maar 22 graden. Het instellen is een gevogel en de aansluitslang is vreselijk. Ben naar de bouwmarkt gereden voor een goedkope wasmachine slang, dat werkt top. Aanrader!!
Dank je voor je review! Ik denk er over vandaag eentje te bestellen.
Graag gedaan. Kan het alleen maar aanraden, vooral met de warme dagen/nachten die eraan komen. Enige kleine minpunt is dat je de airco moet ‘opladen’. In de andere kamers hebben we de standaard airco aan de muur, werkt wel makkelijker maar goed, dit werkt ook!!
Ok, ik heb ook een besteld 🙂 Ik ben nog niet helemaal overtuigd, maar onze vaste AC kan pas in september vervangen worden. Nu alleen hopen dat het zwaar ding het transport naar Brussel overleeft.
Hier ook aangeschaft. Het bevalt aardig… hoe krijgen jullie het apparaat weer naar -6? Uiteraard gebruik ik de cold storage functie, maar de temperatuur in de kamer waar je dit aanzet wordt 29 graden +/-. Amper te doen dus… Aangezien er geen slang bij zit moet je maar een beetje mikken op een raam. Hebben jullie hier al een handigheid in gevonden?
Wanneer het apparaat aanstaat in een slaapkamer wordt het daar qua gevoel goed koel. De temperatuur zakt niet enorm, volgens het apparaat wel maar wij hebben extra meters hangen die anders aangeeft (0,6 / 1 graad eraf).
Al met al, 7/10. Het afvoeren van de warmte is het grootste probleem. Als het eenmaal -2/-6 is en je zet het aan, dan werkt het prima en naar behoren! Wel ben ik benieuwd of dit ook zo is wanneer het buiten 30 graden is. Aankomende dagen zal dus blijken of ik het apparaat ga houden of niet.
Nogmaals: tips van mede kopers om die 50 graden netjes uit het apparaat te krijgen zijn meer dan welkom! Al ben ik bang dat ik het op de juiste manier doe, aangezien het ook zo in het boekje staat.
Je kunt het apparaat het beste naar een ruimte rijden waarin het niet uitmaakt dat die warm word. Een badkamer met de ramen wijd open zou een goede oplossing kunnen zijn. Als het apparaat dan weer op -6 staat (dat kun je instellen), kun je hem vervolgens weer terugrijden naar de kamer die koel moet worden.
Bedankt Pieter voor je reactie. Bij mij blijft de temperatuur alleen steken op -2. De app laat zien dat het op de kamer waar die aan het afkoelen is (badkamer, raam open en afzuiger vol aan) 35 graden is. Hoe lang moet ik hem nog laten draaien (inmiddels 2:30 uur verder) om -6 te krijgen?
Dat van die -2 graden weet ik zelf nog niet, want ik verwacht die van ons pas morgen. 🙂 Maar ik kan mij ook voorstellen dat als een ruimte zelf 35 graden is geworden, het moeilijker zal worden om hem naar -6 graden terug te koelen. Als je er echt niet uitkomt zou ik zelf denk ik gewoon de leverancier even berichten.
Update: 3,5 uur verder en het apparaat is -5. Bijna de -6 i.i.g.! Betekent ongeveer 4 uur laten draaien om op -6 uit te komen. Erg lang, maar zoals je al zegt: de kamer wordt gewoon te heet. Dat is dus ook het hele probleem. Ik snap dan niet waarom er niet gewoon een losse slang bij zit om die hitte rechtstreeks je raam uit te gooien… Nu is het buiten 23/24 graden, dus als ik morgen naar de -6 moet dan kan het gewoon zijn dat die er nog langer over doet…. Echt jammer, want het apparaat is echt mooi en werkt verder naar behoren.
Dat probleem heb ik ook slaapkamer met een plat dak wordt erg warm in de middag om 15.00 uur begonnen met koelopslag krijg hem niet lager dan -1 maar de kamer is dan wel 30 graden warm in he begin voor deze hitte golf was de kamer 26 graden toen max -4 graden voldoet wel daarna maar zet hem niet te koud anders red die het niet in zo,n warme kamer zet hem nu eerst op 24 graden en een uur voor het naar bed gaan op 22 graden ik heb er nog een besteld voor mijn woonkamer maar twijfel toch de kamer is 2 keer zo groot en vraag me af hoelang ik dan de kamer koel kan houden denk dat ik de order terug draaid voor mijn slaapkamer is die prima
Hoi! Zou je mij kunnen helpen met een klein probleempje, onze evolar airco kwam vandaag binnen. Alles gaat goed tot nu toe, ik krijg het apparaat alleen niet gekoppeld met de TUYA smart app. Ik kan de evolar niet vinden in de lijst met apparaten…
Pieter, er zitten dus wieltjes onder?
En het is dus een goed idee om overdag, als dat ding weer moet afkoelen, voor een open raam te zetten.
Pieter, er zitten dus wieltjes onder?
En het is een goed idee om overdag, als dat ding weer moet afkoelen, voor een open raam te zetten.
Er zitten zeker wieltjes onder en mooie zilveren handgrepen (erg stevig). Daar is gewoon goed over na gedacht.
Thanks for alle reviews. Ik hoor heel graag of bij 30 graden ook de kamer nog te koelen is.
Om te koelen rijd ik de unit naar de badkamer en plaats hem daar voor het open raam zodat de warme lucht naar buiten kan. De badkamer deur staat dan open en ook de deuren en ramen van de andere slaapkamers staan open zodat de boel goed door kan waaien. Wij hebben harde vloeren en kleine drempels dus de unit verplaatsen is geen groot probleem.
Afkoelen van het huis, en nu ook de unit, doe ik s’morgens vroeg als het buiten nog koel is.
Ook ik heb deze airco besteld en afgelopen zaterdag ontvangen. Had toevallig ‘s-morgens een mail gestuurd met de vraag wanneer de airco gebracht zou kunnen worden aangezien het deze gehele week aardig warm zal worden.Gisteren gevuld door mannen, was inderdaad drama. Er is ietwat gesleuteld aan de slang of de koppeling eraan beter gezegd. Toen ging het als een speer. Alleen mijn woonkamer geeft 24 graden aan als de airco in een ruimte staat van 24 graden dan wordt het water, de 37 liter, ook al 24 graden, Als je hem voor de 1e keer vult dan is water goed koud en dan koelt die uitstekend. Maar ik vind dat het water omdat de temperatuur bij mij in huis al al 24 graden is valt ie eerder uit omdat je dan eerder aan die 50 graden komt. Had hem vannacht bij een wat open gezette balkondeur geplaatst (om de temperatuur van het water op die manier lager te houden) Maar dan nog vind ik het wel tegenvallen het is niet te vergelijken met een echte airco maar is ook niet gezond ‘zo’n ijskoude temperatuur voor je. Ik had hem gelukkig ook voor 995,00 aangeschaft. Knap prijzig resultaat vind ik tegenvallen. En hoort er nou ook geen afstandbediening bij>?
Hallo Hedwig, wat ik in jouw verhaal niet terug zie komen is dat je niet eerst het water hebt gekoeld tot bv -6 graden. Je gebruikt hem meteen met een hoge watertemperatuur en dan zal hij ook niet echt koelen volgens mij. Klopt dit? Je kunt voor het apparaat verschillende apps gebruiken.
Hoi allemaal,
Ik ga de airco vanavond aansluiten. Wat betreft die “cold storage” functie: dat duurt dus best wel lang als ik jullie reacties lees, zo’n 3 uur? Ik heb de airco juist gekocht om onze aanbouw vooral overdag koel te houden, dus ik zal ‘m vroeg in de ochtend moeten aanzetten en ergens in de middag zal ik een cold storage van zo’n 3 uur (?) moeten uitvoeren, waardoor mijn aanbouw weer te warm wordt?!
Ik ben een beetje misleid door de beschrijving op o.a. deze site:
https://www.klimate.nl/evolar-evo-es9000-mobiele-airco.html
Daar staat:
“De airco maakt gebruik van het unieke energy storage systeem waar de warmte van in het water opgeslagen wordt. De mobiele airco kan gemiddeld 8 uur koelen waarna het water 4 uur moet afkoelen. Wilt u hier niet op wachten dan is er een speciale afkoelmodus waardoor de airco binnen 30 minuten weer gebruikt kan worden.”
Dus ik dacht: Een half uur cold storage is nog wel te doen voordat mijn aanbouw weer te warm wordt. Maar dat blijkt dus anders te zijn? Ik ga het binnenkort meemaken en kom er op terug…
Helaas is het inderdaad anders. Als het water in de airco eenmaal 50 graden is, dan is de enige optie nog om de cold storage functie aan te slingeren. Niet omdat je geen 4 uur kan wachten, maar in 4 uur gebeurt er niets. De temperatuur (ik heb het getest) gaat van 50 graden naar 44-46 graden in 4 uur tijd als je het gewoon laat staan.
Wat je dus moet doen: ’s ochtends snel de deur open, airco op cold storage zetten en deze naar -6 brengen (duurt 3-4 uur). Vervolgens kan je er ongeveer 6 uur mee koelen.
Ik lees dat er ook de mogelijkheid is om het warme water af te pompen en daar koud of normaal kraanwater weer voor in de plaats te brengen. Ik krijg apparaat zelf pas morgen, maar volgens mij wordt op deze wijze de 3 uur enorm teruggebracht! Want in plaats van 50 graden heb je dan kraanwater van 15 graden wat je terug moet brengen naar -6 graden.
Hoi Jeffrey, misschien een idee om de Airco dan even naar buiten te rijden om hem daar hem terug te laten koelen? Op die manier houd je de extra warmte dan meteen mooi buiten.
Dat kan als hij op de begane grond staat en je geen hoge drempels hebt. De wieltjes zijn 5cm diameter en hij weegt 77kg…..
Maar het is nog helemaal niet heet buiten, graatje of 23. Dus als het nu al 3-4 duurt voor cold storage en je er vervolgens dan 6 uur mee kan koelen. Hoe is het dan eind van de week als het een paar dagen 30 graden is? Is het dan 4-5 uur cold storage en 3-4 uur koelen? Van 23 naar 20 afkoelen lijkt mij toch wel iets anders dan bv van 30 naar 22 graden afkoelen, dan wordt de cold storage toch veel sneller verbruikt?
Vooral tijdens de echte hete dagen lijkt het mij een enorm voordeel om het 50 graden water af te pompen en dat te vervangen door 15 graden kraanwater. Niet alleen wordt de terugkoeltijd volgens mij veel korter, maar de airco is dan ook veel korter buiten bedrijf en je brengt ook een stuk minder warmte in badkamer of andere ruimte die je gebruikt voor het terugkoelen.
De meeste opslagenergie zit in de overgang van water naar ijs, niet in de 35 graden temperatuurverschil van wissel met kraanwater. Bij cool-storage blijft mijn unit lang op -1 graden staan.
Dank je wel Peoter, zinvolle informatie!
Hoi allemaal,
Ik heb de airco aangesloten. Het vullen met water ging heel makkelijk omdat ik op mijn kraan in de bijkeuken een koppeling van Gardena heb, waar ik de standaard meegeleverde slang direct op kon klikken. Het vullen verliep heel vlot, een paar minuten.
Daarna de cold storage functie uitgevoerd en vanaf kraanwater 18 graden tot aan -6 graden cold storage duurde toch ruim 3 uur. Vervolgens de “strong cool” en “cool” functie getest en direct een heerlijke ijskoude bries voelbaar. Ik was aangenaam verrast!
Wat ik niet begrijp is hoe de Preset functie werkt. Je kan een preset instellen voor de Cool (en Heat) storage met een waarde vanaf 6 t/m 24 uur. Maar wat betekent deze waarde precies? Als ik nu bijvoorbeeld een Cool preset instel met een waarde van 6 uur, wanneer precies wordt de cool storage dan uitgevoerd? Weet iemand dit? Tot nu toe tevreden over het apparaat, maar morgen komt natuurlijk de stress test met het warme weer! 😉
Volgens mij werd de preset functie op het (volgens mij enige) filmpje wat over dit apparaat circuleert enigszins uitgelegd. Hoop het morgen zelf te kunnen ontdekken.
Ik ben er al achter hoe de Cool preset precies werkt.
Je kan dus een waarde opgeven vanaf 6 t/m 24 uur.
Gisteravond rond 23:30 uur heb ik een Cool preset van 6 uur ingesteld en dat wil dan zeggen dat de airco 6 uur later gereed moet zijn om te kunnen koelen waarbij de “ijsbatterij” de temperatuur van -6 graden heeft behaald. Toen ik vanochtend om half 6 beneden in de aanbouw kwam was de airco inderdaad “full charged”. Daarna 3 kwartier heerlijk gerend op de loopband met een fris windje in de rug! 🙂
Hallo Jeffrey, dit is nuttig info! Maar hoe werkt dit dan? Wordt de kamer waar de airco instaat dan verhit omdat die de cool preset activeert? Of blaast de airco geen hete lucht uit tijdens deze functie??
Hoi Dennis,
Tijdens de cool preset wordt de “cool storage” functie uitgevoerd en ja, dan wordt hete lucht uitgeblazen.
In mijn geval “parkeer” ik de airco in onze bijkeuken (met gesloten tussendeur naar de aanbouw). Dus de aanbouw vindt hier geen hinder van. In de bijkeuken heb ik het raam geopend op de kiepstand.
Bedankt Jeffrey! Helaas heeft dat dan geen nut in een slaapkamer, aangezien die de hele dag draait en in de avond ook. Dus dan moet ik het nog eerst ergens anders naar toe rijden.
Ik wacht even op jullie ervaring met het warme weer later deze week. Ik ben heel benieuwd of het blijft bevallen. Dat het niet zo is, dat er straks maar 4-6 uur gekoeld kan worden geslapen.
Super fijn dat iedereen zo uitgebreid zijn ervaringen ventileert!
Even een tussenstand:
Om 11:20 uur is de cold storage functie klaar; airco dus full charged.
Nu, 11:50 uur, een half uur later dus, laat de energiemeter op de airco nog maar 3 van de 5 streepjes zien en de App op mijn iPhone toont een temperatuur van +5 graden van het “ijsblok”.
En dat terwijl de temperatuur in de aanbouw nog maar 23,5 graden is.
De airco staat gewoon op de normale Cool stand, ingesteld op 20 graden, met een lage ventilatiesnelheid.
Mijn aanbouw is 25m2 en bevat een lichtstraat.
Oeps, dit gaat dus hard… Ben benieuwd hoe lang ik nog kan koelen voordat er weer een cold storage moet worden uitgevoerd…
Hier voer ik het in de ochtend uit en vervolgens ook in de middag en net voor het slapen gaan. Drie keer per dag dus met deze temperatuur. Airco werkt goed, alleen dit is wel even een minnetje.
We zijn nu 5 uur verder en de airco koelt nog steeds lekker. De App op mijn iPhone geeft nu een temperatuur van +9 graden aan van het “ijsblok”. Het display toont nog 2 van de 5 streepjes van de energiemeter. Ben er wel happy mee, moet ik zeggen.
Om 18:30 uur stopt de airco en is de temperatuur van 50 graden bereikt.
Ruim 7 uur op één lading en dat vind ik netjes.
Mijn vrouw en dochter vroegen tijdens het eten (in de aanbouw) of de airco misschien iets zachter kon of naar een andere richting gedraaid kon worden. Ze hadden het koud! 🙂
Ik ben er heel tevreden over!
Ik heb de mijne ondertussen ook gekregen en hij staat ‘op te laden’. Ik zie al meteen dat het een zoeken gaat zijn om de juiste volgorde van cold storage etc te vinden. De logeerkamer (waar ie staat met de velux open) is ondertussen al 32 graden…
Het water vullen was wat een geprul, maar dat is maar een keer.
Trouwens, niemand heeft hier verteld over het hilarisch Engels dat deze machine ‘spreekt’. Dat is al een attractie op zich.
https://chunlan-ac.en.made-in-china.com/product/WCLmcpkXfOhl/China-Energy-Storage-Type-Mobile-AC.html
Ik heb de mijne inmiddels ook binnen en die gaat na het eten water innemen. Dat vullen van water hoeft geen geprul te zijn, want er past gewoon netjes een Gardena koppeling op. Is wel een extreem zwaar ding en het kostte mij veel moeite om hem in mijn eentje (mijn vrouw was niet thuis) de trap op te hijsen. Maar goed, dat hoeft maar één keer. Ben benieuwd hoe het straks verder allemaal werkt
Met de Gardenakoppelingen en een stuk van 1,5 meter slang wat normaal bij onze buitenkraan hangt, was het vullen in een paar minuten gebeurd. Toen de slang afgekoppeld en de dop van de waterinvoer er weer op. De Cold Storage gaf 2 streepjes aan en het kraanwater was 14 graden. Heb hem nu aangezet om terug te koelen (wat aanzienlijk minder lawaai/geluid gaf dan ik had verwacht) en nu is het afwachten hoe lang dat gaat duren. Wordt vervolgt.
Het geluid viel mij ook enorm mee inderdaad. Ik had het veel luider verwacht.
Zo ook ik heb de evolar eindelijk binnen. Helaas had ik niet de juiste gardena koppeling meer liggen wat het water vullen inderdaad een behoorlijk gedoe maakte. Maargoed na een poosje klungelen had ik de watertank mooi gevuld. Daarna heb ik hem gelijk in de coldstorage modus gezet zodat het water af kon koelen. Dit doe ik een een kamer die ik over heb. Helaas staat hier wel vol de zon op en aangezien ik het raam open moet zetten voor ventilatie schiet de temperatuur lekker omhoog. Dit zijn de stats tot nu toe met de cold storage functie:
• 18:32 cool storage aan water temp 21° kamer temp. 26.3° en blaast koele lucht
• 18:51 water temp 13° kamer temp 28° en blaast lauwe lucht
• 19:10 water temp 6° kamer temp. 29.7° en blaast nu echt warme lucht
• 19:14 water temp 3° kamer temp 30° blower temp. 37°
• 19:33 water temp -2° kamer temp 30.8° blower 40.9°
• 19:04 water temp -1° kamer temp. 31.3° blower 39.3°
Tot nu toe schiet de temperatuur dus behoorlijk omhoog… Ik ben benieuwd wanneer hij en of hij uberhoupt -6 bereikt met deze kamer temperatuur.
Wat ik hierboven al eerder las mbt dat er geen slang bij zit puur voor de warmte afvoer in de cold storage mode heb ik het idee om op mijn werk een speciale afvoerpijp te maken waarmee ik de warme lucht direct naar buiten kan afvoeren. Ik verwacht dan inderdaad dat de machine veel effecienter afkoeld in de coldstorage modus en dat blijft de temperatuur hopelijk ook nog een beetje dragelijk in de ruimte waar hij staat af te koelen.
Wat betreft het gebruiksgemak ben ik zeer tevreden ook zijn de wieltjes die er onder zitten fijn. Hij is ondanks zijn gewicht zeer goed te verrollen. En de App van Tuyasmart werkt ook perfect. Ik ben benieuwd hoe die vanacht zal verkoelen!
Ik houd jullie op de hoogte.
Hoi Chris, hier staat hij nu inmiddels 2,5 uur lang terug te koelen in de badkamer waar het door de hete lucht inmiddels 31 graden is geworden. De ijstemperatuur is hier inmiddels gedaald tot -4 dus gewoon volhouden zou ik zeggen. Ik schat dat hij over een half uur wel op de -5 of misschien al -6 zal zitten. Gaat dus helemaal volgens het boekje. Ik vind de wielen ook heel fijn en hij verrijd ondanks zijn 77 kilo opvallend gemakkelijk. We zijn enorm benieuwd hoe het vannacht zal gaan bevallen en ook hoeveel geluid hij nu werkelijk in de slaapkamer zal maken.
Dag Pieter,
Kijk aan dat schiet al op. Hier is de ijstemperatuur inmiddels -3 en de kamer temperatuur is nu 32.8.
Ik laat hem nog een half uurtje verkoelen en dan ga ik hem proberen in de slaapkamer. Ben ook erg benieuwd hoe het geluid daar zal zijn!
5 minuten na het vorige bericht is het -5 en dat is dus na iets meer dan 2,5 uur. Valt mij niet tegen.
Die van mij zit nu ook net 5 min. Op -5° hij stond toen 3 uur en 10 minuten aan. Klinkt wel rieel gezien het temperatuur verschil tussen uw kamer en de kamer waar die hier staat.
Maar ik heb ook een andere bijzonderheid. Nu staat hij pas een half uur aan en is de temperatuur van -6 al opgelopen naar 6 graden! Dat lijkt mij gevoelsmatig heel snel, hoewel hij het laatste kwartier wel helemaal stabiel blijft. Het aantal streepjes van de koelaccu is daarbij al van vijf naar twee teruggelopen. Is dit normaal gedrag voor dit apparaat en herkennen andere gebruikers dit ook?
Ik heb hem nu ook 30 minuten aan gehad. Ik heb de cold storage gestopt bij -5 vervolgens de airco naar de slaapkamer verplaatst die 25.4° was. En nu wordt het interessant.
21:50 kamer 25.6 water temp -5 airco op 20° lage ventilatie stand.
22:00 kamer 23 23° airco staat nu 10 min op 20° aan water temp +2°.
22:12 kamer 22° water temp. +3 airco uitgezet
22:22 kamer 21° water +2°
22:28 kamer 21° water temp. 0° wanneer die even uit staat daalt de water temperatuur dus weer!?
Na een half uur koelen was de kamer 4 graden afgekoeld toen maar uitgezet omdat mijn vrouw en baby daar al wouden slapen en voor een baby is het niet gezond om hem de hele nacht aan te laten helaas. Maar het valt me niet tegen dat de temperatuur 4 ° is gezakt in 30 min op de allerlaagste stand.
Ja, dit herken ik ook.
Zie mijn berichten hierboven.
Klopt, dat heb ik ook gemerkt. Bij het verplaatsen van de airco naar een andere kamer daalde de temperatuur weer en kwamen er weer 2 streepjes van de Cool Storage bij.
Ik moet zeggen dat het effect bijzonder weldadig is. Op de laagste stand hoor je hem wel (ik meet 50 dB op 3 meter afstand), maar is het meer luchtsuizen dan echt lawaai/geluid. Het is ook zeer veel stiller dan de andere mobiele airco’s die we hebben gehad en dat je geen compressor hoort brommen is heerlijk. Ik vind het effect nog het meest overeenkomen qua geluid en gevoel wat je in een hotelkamer ervaart. Eerste indruk is dus prima en zeer geschikt om in de laagste stand bij te slapen. Na het oplopen van de temperatuur in het begin (koelen in de middelste stand), is hij al uren lang stabiel op 5 a 6 graden. Hij staat nu in de slaapkamer op de laagste stand te draaien en als je hem goed opstelt voel je een heel subtiele koele bries.
En dan de eerste echte proef, de al best warme nacht vannacht. Dat ging goed, maar toch niet helemaal vlekkeloos. Eerst de airco bij de kamer van de kinderen neergezet (we hebben er nu nog één) zodat ze goed in slaap konden vallen. Dat ging goed en ze vonden het heerlijk. Hij stond toen op de hoogste stand (0p de Tuya app stand middel) omdat het om 2 kamers direct naast elkaar ging. Daarna even voordat wij naar bed gingen de airco naar onze kamer gereden. Het is een zeer zwaar apparaat maar de wielen zijn breed en ze rijden daardoor uitstekend. Ook hier ging het goed. Je kunt je kamer echt snel koeler krijgen door de super koel optie te gebruiken. Maar dat moet je alleen wel doen als je er niet bent, want dat maakt hij wel een heel stuk meer geluid. Daarna bij binnenkomst op stand middel en bij het slapen op stand laag.
Het is zeker voor een mobiele airco ronduit een stil apparaat, maar verwacht ook niet de echte stilte van een duurdere split airco van bv een merk als Mitsubishi want die zijn echt stil. Maar deze is dan weer echt mobiel natuurlijk en je hoeft niet gaten te boren, etc. Enfin, niet super stil met zijn gemeten 50 dB in de laagste stand, maar wel veel beter dan normaal bij mobiel. De koele lucht was heerlijk en we konden gewoon onder ons dekbed liggen.
Alleen om 4:30 uur ging na 7 uur gebruik onverwacht de compressor erbij en die bleef ook aan! We werden er allebei wakker van, want dan stijgt het geluidsniveau toch wel fors. De compressor blaast dan gelukkig geen warme lucht, maar wat die wel doet? Ik vermoed dat het mogelijk te maken heeft met de ontvochtiging van de lucht die op de Tuya app aan stond. Op een gegeven moment heb je dan zoveel extra vocht verzameld dat dit toch verwerkt moet worden. Misschien is het dat helemaal niet, maar dat is het enige wat ik kan bedenken dat is gebeurd. Als iemand anders het al wel weet hoor ik dat graag!
De watertemperatuur was op dat moment 43 graden en ik denk dat hij uiteindelijk ook echt de 8 uur had gehaald. Maar we vonden het geluid te veel en hebben hem toen uitgezet en het raam open gezet omdat het toen toch 16 graden buiten was.
Dus succesvol ja, maar wel totdat de compressor er bij kwam. Ook merk je dat de 8 uur koelen bij echt warm weer wat aan de krappe kant is. Zeker als je de airco één of twee uur van te voren in je kamer aanzet om het koel te krijgen. Want die uren gaan natuurlijk wel af van de totale koeltijd.
Maar goed, het is een vernieuwend concept en wat het belooft maakt het wat mij betreft ook grotendeels waar. Nu nog voor vannacht de ontvochtigingsfunctie uitzetten en kijken of de compressor dan helemaal uitblijft…
Hoi Pieter,
Het geluid van de compressor heb ik gisteren ook ervaren. Na ongeveer 7 uur was de temperatuur van de “ijsbatterij” hoger dan de door mij ingestelde temperatuur van 20 graden. En dan gaat de compressor werken om er toch nog een half à 1 uur koele lucht uit te kunnen persen. Via de App zag ik dat de temperatuur van de ijsbatterij richting de 40 graden ging en toen de 50 graden werd bereikt ging er een rood lampje “Heat” branden, waarna ik een cold storage heb moeten uitvoeren.
Hoi Jeffrey, dat was bij mij ook precies na 7 uur! Dat komt dus mooi overeen. Vonden jullie het geluid van de compressor erbij niet storend? Het is niet extreem luid, maar wel veel luider dan daarvoor en wij werden er wakker van. Mijn vrouw zei al, ‘heel mooi apparaat en werkt goed, maar dit is toch een beetje jammer’.
Hoi Pieter,
Wij gebruiken de airco in onze aanbouw waar we ook eten e.d. Gisteravond tijdens het avondeten begon de compressor te werken. Je hoort het redelijk, maar we vonden het niet storend. (Voor onze slaapkamers hebben we al jaren een airco met split-unit en dat koelt 24/7 heerlijk.)
Haha, ik begrijp geheel wat je bedoelt! Het is meer even ‘schrikken’dan dat het echt storend is. Maar aangezien het niet continu is, heb ik de airco zelf maar op ventilatie stand gezet. Dan heb je gewoon een simpele waaier, erg stil maar wel lekker aangezien de kamer weer beter is qua temperatuur.
Ik denk dat de compressor aanspringt omdat op een gegeven moment er geen koude meer genoeg is in de tank en dat de machine dan eigenlijk in ‘heat storage’ functie gaat waar ie via de compressor warmte uit de lucht haalt om het water mee op te warmen en dus koude lucht uitstoot. Ik denk niet dat het veel met condens te maken heeft.
O.K. Jeroen, heel plausibel antwoord. Dank je wel.
Ik heb ook een eerste nacht meegemaakt. En het viel erg mee: de kamer was op 26,5 graden, ik heb hem ingesteld op 23 en ik kan zien op de thermometer dat hij redelijk snel de temperatuur naar beneden haalt en het stabiel bleef tot deze morgen. En de temperatuur was toen nog maar op 15°. Het is natuurlijk ook nog niet echt heet geweest. De temperatuur tijdens de cold storage functie is een rare indicatie, minuten nadat ie in standby vliegt omdat het -6 is, staat het al terug op -3. Dat is met een korrel zout te nemen denk ik.
Het hele lichtorkest stoort wel een beetje in het donker, vind ik.
Dat lichtorkest stoorde mij ook een beetje inderdaad. Het scheelt wel iets als je hem via de tuya app op kinderslot zet
Ik heb het overvloedige licht ‘opgelost’ door er een opgevouwen handdoek in de lengte overheen te leggen. Wel goed uitkijken dat je niets afdekt natuurlijk. Toen was het lekker pikdonker.
Dat haalden wij helaas niet omdat we hem al enkele uren eerder voor de kinderen hadden aangezet. De temperatuur nog maar op 15 graden? Bij ons was het na 7 uur gebruik al opgelopen tot 40 graden. Mogelijk maakt het uit dat jij een relatief hoge 23 graden hebt ingesteld en wij een veel lagere 19 hebben ingevoerd? Dit vind ik wel heel interessant. Dat ga ik zeker ook snel uitproberen. Want als een hogere insteltemperatuur ervoor zorgt dat je er veel langer mee kunt doen zonder dat de compressor aanslaat, dan teken ik daar meteen voor!
19 is wel heel erg laag, ik denk dat hij dan niets anders doet als op volle kracht koelen. Als ik op de grafiek kijk van de temperatuur dan is het eigenlijk wel indrukwekkend. Na +-1,5 uur geeft de sensor 23,5 of 23,6 aan, de ganse nacht door. Dus het ding kan echt wel goed de temperatuur aanhouden. Voor mij is dat koel genoeg om te slapen.
Ik heb de airco gister opgehaald omdat er maandag niemand aanwezig was. Vrijdag voor €995,- op de site zien staan en nu moest ik opeens €1195,- betalen (+20%!!) Lekker begin.
Aan de meegeleverde slangaansluitingen blijkt al wel dat het uit China komt. Met wat omwegen eindelijk kunnen vullen. Ging goed en sloeg dicht toen hij vol was, maar nu kan ik niet naar het menu en blijft hij om water vragen… Gebeld; “stuur maar een mailtje” Ik ben bang dat ik een miskoop heb gedaan.
Hoi David,
Inderdaad, geen goed begin. Gelukkig draait de mijne op en top en ben ik er heel tevreden over.
Maar misschien kun je het water aftappen en daarna opnieuw beginnen?
Hier weer even een update! Vannacht met drie man op de kamer (ik, vrouw en de kleine). Om half 11 aangezet en helaas stopte de airco om 04:30. Het was wel echt heerlijk op de kamer!
Ik ben er maar uit gegaan en de airco op cold storage gezet. -6 gehaald, tegen 08:30 aangezet. MAAR!!! nu komt het… vanaf half 9 staat de airco aan (7 uur), de temperatuur is perfect (23+/- op eigen thermostaat in de kamer) en de temperatuur van het water is pas 10 graden!!!
Het lijkt er dus op, als je de airco op 21 graden instelt, de windsnelheid op laag zet en het laat wapperen (swing geactiveerd) dat de airco dus veeeeeeel langer mee gaat. Ik ga jullie morgen weer een update geven, want dit ziet er voor vandaag top uit! Andere kamers tikken nu de 25.5/26 graden aan, dus 23/23.5 is gewoon meer dan goed (je wilt ook niet te veel verschil qua temperatuur).
Exact dit. De eerste 2 nachten heb ik de airco direct op 16 gezet.. lukte de airco niet.. temperatuur kwam niet lager dan 24 en energie zakte snel. Vannacht de airco op standje laag en 21 graden en voila heeft iets meer als 8 uur gedraaid. Wij zijn er mega blij mee! Cold storage is een ding maar niet slapen vanwege de hitte is een nog grote ‘ding’..
Goede middag. Mijn naam is Edward Bartels, mede-eigenaar en oprichter van Evolar. Leuk om al jullie ervaringen met de Evolar ES-9000 te lezen! Mochten jullie nog aanvullende vragen hebben kunnen deze altijd per mail worden gesteld aan een van onze medewerkers. Ook zijn eventuele op- of aanmerkingen altijd welkom, daar wij dit product continu door blijven ontwikkelen. Rest mij nog jullie een heerlijk koele zomer toe te wensen! Met frisse groet, Edward Bartels
Hallo Edward! 1 tip, maar dat lees je hierboven ook: kom aub zo snel mogelijk met een koppelstuk, zodat je de hitte die vrijkomt met cold storage direct uit het raam gegooid kan worden. Dat scheelt denk ik 10-15 graden in de desbetreffende kamer. Ik denk dat dit voor jullie ook qua ontwikkelen goed te doen is: mond stuk voor op de voorkant, slurf er aan vast en that’s it :)! Uiteraard geen probleem om dit als “los” product te verkopen! Ik hoor graag hoe jullie hier over denken!
Helemaal mee eens!
Dennis,
Ik snap niet waar je naartoe wilt met een slang die de warmte afvoert door het raam. Je hebt een koelsysteem aangeschaft juist met de bedoeling om géén afvoerslang nodig te hebben. Als je dat dan tóch van plan bent, dan had je beter een “gewone” mobiele airco kunnen aanschaffen voor pakweg een derde van de prijs. Dan weet je zeker dat je het met gemak koel kan krijgen, ook met een begintemperatuur van 30° of hoger.
Zoals inderdaad al door meerdere mensen geopperd: een koppelstuk voor een slag die de warmte afvoert zou een mooie aanvulling zijn.
En een iets uitgebreidere (digitale) handleiding. Wat doen de verschillende functies precies? Een kleine inleidende alinea per functie.
Bij Bol.com een Evolar airco besteld die de volgende dag geleverd zou worden door XXLpakket. Keurige SMS ontvangen dat tussen 16:31 en 19:31 zou worden geleverd. Vanaf 16:00 zitten wachten op het snikhete bezorgadres. Rond 20:00 gebeld met hun ‘klantenservice’. Ja hoor, klassiek: om 20:07 wordt ingevoerd dat wij afwezig zouden zijn geweest. Opnieuw aanbieden kon pas 2 dagen later.
Wat is er mis met een korte SMS zodra je ziet dat het later wordt? “Onze excuses. Door grote drukte halen wij het bezorgvenster niet, maar morgen bent u als eerste aan de beurt. Wij verwachten morgen tussen 8:00 en 10:00 alsnog langs te komen.”
Koop geen Evolar zolang ze XXLpakket inschakelen. Op mijn vraag aan Evolar of ik ergens een airco van ze kom komen ophalen, kreeg ik geen antwoord.
Als individuele consumenten staan we machteloos tegenover deze praktijken die de meesten wel eens meemaken. De vervoersbedrijven die dit soort trucs uithalen, kunnen goedkoper werken en de nette transporteurs uit de markt drukken. Neem daarom de moeite om een negatieve review te plaatsen, als zoiets je overkomt.
En na twee dagen is de airco alsnog bezorgd. Alleen niet bij ons maar om onduidelijke redenen retour bij Evolar. Jammer, het leek een interessant apparaat. Beperkte capaciteit en zo te horen een beetje gedoe, maar uniek zonder slang naar buiten. Als iemand een plek weet waar je het ding gewoon kunt kopen en meenemen, hoor ik het graag.
Naar aanleiding van mijn review heeft XXLpakket contact met mij opgenomen. Het lijkt erop dat ze de doos al op de stoep hadden staan maar bij het verkeerde huisnummer hebben aangebeld waar niet werd opengedaan. Niet oneerlijk maar wel minder slim. Ze hadden mijn telefoonnummer. Waarom niet even gebeld? Ik was naar buiten komen rennen. En anders waarom niet gewoon de volgende dag bezorgd? Nou ja, Evolar leek het ook niet veel te kunnen schelen, dus dat belooft ook niet veel goeds voor als je andere problemen hebt. Dus ik ben blij dat ik nu een product van een concurrent heb.
Hallo Edward,
Onze evolar-evo werkt totaal niet meer. Hij geeft zowel aan “ full” als “lack water”. Daarna doet hij het niet meer. Heb dit probleem nu al twee keer gehad. Soms een dag later geeft hij alleen nog aan “ lack water”. Kortom het apparaat is niet betrouwbaar.
Jullie hebbenDonderdag 13 Aug. aangeboden het apparaat om te ruilen, maar Vrijdag 14 Aug. Werd er, ondanks telefonische toezegging van de klantenservice dat ik bericht zou krijgen, geen contact meer opgenomen. Jullie service is niet best. Misschienkun jij als oprichter hier iets in betekenen. Mvg, Ton Otker. Ps =Voorlopig wil ik mijn slechte ervaring alleen met jullie delen. Voorlopig zie ik in ieder geval af van de aanschaf van een tweede apparaat.
Ja helemaal mee eens! Wij zijn ook tevreden met deze airco, maar het koelen is écht een nadeel als je geen ruimte over hebt om dit te doen. Ik zet hem nu voor de balkondeur van de overloop, maar met deze warmte is de overloop binnen no-time bloedheet, omdat een deel vd warmte van het apparaat binnen komt en nu ook nog de warmte van buiten (dat gaat ook harder doordat de deur wagenwijd op staat). Vervolgens moet ik de airco dan weer eerder aanzetten om deze warmte kwijt te raken. Een slang zou idd een uitkomst zijn!
Door de omschrijving had ik verwacht dat ik in principe de airco gewoon zo’n 8 uur kon gebruiken en dat je dan eventueel de cool storage functie nog kon gebruiken om opnieuw te koelen. Maar nu het zo warm is, is natuurlijk de watertemperatuur ook warm en daarom moét je de deze functie wel eerst uitvoeren om lang te kunnen koelen. Dat had wel iets duidelijker vermeld kunnen worden. Het is nog wat uitvogelen met het uitvoeren van de coolstorage enzo ben ik er toch wel even druk mee. Maargoed, daarvoor heb je wel een mooi apparaat en meer slaapgenot. Ik las het ook al eerder, maar idd: een dimbare verlichting zou heel fijn zijn! Succes met doorontwikkelen, er ligt een mooi (unieke) basis!
Zo te lezen zijn er hier al wat ervaringen opgedaan. Misschien kan een van jullie mij nog wat verder op weg helpen met tips. Ik heb de airco sinds een paar dagen in huis en wil hem nu serieus gaan uitproberen. Vullen, cold storage zijn een eitje. Koelen doet hij echter toch wat minder dan ik had gehoopt. Na tweeënhalf uur op de Strong Cooling stand is de temperatuur in mijn slaapkamer gedaald van 24 naar 22 graden. Nog steeds best warm. De streeftemperatuur is 19. Inmiddels is ook de energie wel bijna op en moet hij straks weer op Cold Storage.
Verwacht ik te veel? De lucht die eruit komt is wel heerlijk koel. Ik ben een nieuweling op airco-gebied, dus misschien moet ik ook mijn verwachtingen bijstellen.
En kan iemand mij uitleggen waarom de airco niet gebruikt (of bewaard!) kan worden in een ruimte die kleiner is dan 12 vierkante meter? Dat stond niet bij de specificaties op de website waar ik hem besteld heb. Voor het gebruik nu gelukkig geen probleem, maar als ik hem na de zomer wil opbergen is dat lastiger.
Hallo Sylvia, mijn tip (uit eigen ervaring): begin rustig. Is het 26 graden, stel het in op 24. Is het 24, stel het in op 22. Ik ga persoonlijk niet lager dan 21 graden, aangezien het echt fris genoeg is en je er 8 uur mee kan doen. Gister heb ik met 21 graden zelfs 9 uur gedaan.
Dus ja, je verwacht te veel aangezien het natuurlijk geen airco met split unit is. Die kan je direct op 19 graden zetten en laten blazen. En die 12m2 vind ik ook erg vreemd. Aangezien in Nederland de meeste kamers voor kinderen etc. 12m2 zijn (toch 4 bij 3). Ik ben benieuwd naar het antwoord! 🙂
Ik had al zo’n vermoeden dat ik mijn verwachtingspatroon moet aanpassen.
Het antwoord op de 12 m2 was: we zijn verplicht dat erbij te zetten omdat er koelvloeistof in zit. Dat is een reden, maar geen echte uitleg. Weet het dus nog steeds niet 🙂
Ik was nog eens op interent aan het zoeken en kom nu toch een vergelijkbare airco tegen van een ander merk: Jentech Froosen. Dit is een koreaans merk. Is ook een mobiele watergekoelde airco zonder slang en lijkt kwa specificaties ook enigzins overeen te komen (wel een ander disign). Dus het concept lijkt uit Korea te komen:
https://dutch.alibaba.com/product-detail/froosen-a-water-cooled-air-conditioner-without-the-outdoor-unit-50039529556.html
Van diezelfde airco bestaan ook een portable split unit variant, ziet er ook wel interessant uit:
https://dutch.alibaba.com/product-detail/air-conditioner-jen-08a–50039541479.html?spm=a2700.md_nl_NL.deiletai6.1.380dc24dJn6s2I
Dit is de originele Chinese fabrikant:
http://global.chunlan.com/products/Energy-Storage-Mobile-AC/energy-storage-mobile-ac/
Een Italiaanse firma verdeelt deze airco onder de naam perfecte aan dezelfde prijs:
https://perfettoclima.it/
De airco wordt niet verkocht in China, mss omdat het nog niet goedgekeurd werd door autoriteiten of omdat de prijs te hoog zou zijn voor Chinezen.
Wat me wat stoort is dat de lokale verdeler zich voordoet als fabrikant. Ze hebben nul invloed op het product want Chunlan is een gigant in Azië.
Ze plakken enkel hun logo op de airco and that’s it.
Verder is het wel een topconcept en denkelijk een prima toestel.
Dit is toch iets heel anders. Dit is een ‘airco’ die water gebruikt om te koelen en warm water als ‘afval’ produceert. Men probeert er een draai aan te geven dat je het water kunt gebruiken voor uw sauna en uw restaurant etc. In praktijk zal het erop neerkomen dat je er liters en liters water moet inkappen en als de tank vol zit, stopt het en moet je je warm water in de sauna gaan gooien…
Bedankt voor de info in deze groep. Ik heb vandaag de Evolar EVO-ES9000 mobiele airco ontvangen. Iedereen ondergaat wel even de challenge met het vullen van de 37 liter water.
Dankzij deze groep is me het proces rond de ‘Cold Storage’ duidelijk geworden, dat kon ik niet uit de info halen van de verkopende partij. Stel je voor dat je auto-airco zo werkt! Betere uitleg lijkt mij opportuun om teleurstellingen te voorkomen. ‘Cold Storage’ betekent toch een soort verkapte ‘slang’ procedure. Als je geen badkamer hebt met een raampje dat open kan dan heb je wel een uitdaging. Maar goed, een leerproces.
Je wilt in principe dat je je airco niet steeds hoeft te verplaatsen (de wieltjes zijn er eigenlijk omdat het apparaat 77kg weegt en je water moet vullen en afvoeren 1 à 2 keer per jaar – dat betekent dat je hem naar je badkamer moet kunnen rollen).
Ik ga nu ervaring opdoen. Ik volg deze groep nauwgezet. Succes allemaal en veel koelte toegewenst 🙂
– Amstelveen, 25 juni 2020
Hoi Hans, als ‘ervaren’ gebruiker met inmiddels al 3 dagen op de teller even wat antwoorden op jouw vragen. Als je gewoon twee normale Gardena koppelingen gebruikt en die op jouw kraan en de Evolar schroeft, is een stukje tuinslang al afdoende om hem snel te kunnen vullen. Dan is dat dus geen strijd meer.
Cold Storage staat volgens mij goed op de website en in het filmpje beschreven. Wij hebben dat zelf ook meegenomen in onze aankoopoverwegingen. Wij hebben dan ook een badkamer met grote openslaande ramen van een dakkapel en daar voldoet het apparaat helemaal aan. Als je een inpandige badkamer hebt of geen mogelijkheid om de de cold storage procedure goed uit te voeren, dan zou ik dit apparaat zelf niet aanschaffen. Want die warme lucht moet toch ergens heen.
Mee eens dat je in principe de airco niet zou willen verplaatsen. Maar alles in dit concept en dus ook de goed rijdende wielen, zijn er juist op gericht het met dit apparaat wél te doen.
Thanks Pieter 🙂
Vandaag (vrijdag) heeft de airco van 9.00h – 17.15h (8.15 uur) kunnen koelen in mijn thuiskantoor, om 17.15h sprong de compressor aan. Gewenste dagtemperatuur was ingesteld op 23C. Cold storage donderdag van 20.00h – 23.00h laten doen. Cold storage temp om 09.00h was -2 C. Energy meter 3 streepjes.
Ik heb het apparaat nu ook al 3 dagen. Qua verbetering zou ik zeggen, kan er geen rubber laagje op de wieltjes? Hij trekt bij ons namelijk strepen op de houtenvloer. (Kan ook ouderdom van de vloer zijn?) Misschien hebben andere hier ook ervaring mee.
Qua koeling top apparaat, echt een uitkomst als je een oud huis hebt. wij hadden eerst een mobiele met slang maar die trok vacuüm, waardoor wij de rook lucht van de buren naar binnen zogen en de warme lucht van buiten.
Ik ga vanavond als die weer de 50° heeft aangetikt, alleen de ventilatie met dehydratie aandoen.
Hallo Jur, waarom kies je voor ventilatie met dehydratie? Is dat beter voor de koeling? Bij ons ging de compressor vannacht aan terwijl de batterij nog maar 26 graden was… dat is niet te doen zo’n lawaai. Ben nog echt aan het uitvogelen hoe we dit apparaat het beste kunnen gebruiken.
Ik heb dat gedaan zodat de luchtvochtigheid, en daarmee dus die drukkende warmte weg is.
Ik kreeg vandaag melding dat de waterreservoir vol was. Ik heb toe een drainage gedaan… vervolgens vraagt hij om nieuw water. Beetje zonde je zou toch verwachten dat die af pompt tot de juiste hoeveelheid.
Dit ik heb ook gehad na het ontvochtigen, maar bij mij pompte hij wel voldoende weg en hoefde ik hem daarna niet opnieuw bij te vullen. Mogelijk was het waterniveau toevallig net te laag na drainage bij jou?
Nou EV, nu noem je precies één van de minpunten op! Juist de afwezigheid van de meedraaiende compressor zorgt voor de fijne stilte van deze mobiele airco. Maar omdat wij doorgaans al 20:30 uur starten met koelen omdat de kinderen dan willen slapen, is de ongeveer 7 uur steeds te kort voor onze eigen slaap. Gevolg is dat dan om 3:30 uur ineens de compressor bijschakeld en dat maakt zeker bij de start ineens een hoop extra geluid. Zelfs zo dat we er beiden wakker van worden! We begrijpen dat hij aanslaat om de tijd nog even wat te rekken, maar misschien beter dat er een optie is waarbij je kunt kiezen of je dit wilt. Voor het ideale zou de cold down tijd liefst naar een uur of korter moeten gaan in plaats van de huidige 3 uur en de gebruikstijd zou ook nog best wat langer mogen zijn. Helaas hebben we bij ons exemplaar ook wat hinder van nogal krakende lamellen. Bij gebruik staan ze open en heb je daar weinig last van. Maar gebruik je de swing of zet je hem uit dan is het bijna pijnlijk om te zien hoeveel kracht het motortje moet doen om ze open en dicht te krijgen. Ik ben benieuwd of jullie dat ook allemaal hebben? Ik heb er al een melding van gemaakt bij de leverancier.
Ik weet niet of het technisch mogelijk is. Maar een tip zou kunnen zijn om na het vullen (automatisch?) een soort van milieuvriendelijk koelmiddel aan het water toe te voegen. Daardoor het sneller bevriezen en kan het langer zijn lage temperatuur vasthouden en koelen?
Krakende lamellen heb ik verholpen door wat Silikonen olie bij de 6 contactpunten te spuiten. Geen gekraak meer hierna!
De onderste lamel heeft wel wat “hulp” nodig bij het sluiten. Hij staat iets open (o,5 cm) en sluit niet vanzelf netjes aan.
Oh ja, en als tip. Als je een wasmachine hebt, koppel je gewoon de slang van je machine aan de airco om die te vullen.
Wij beginnen idd ook al eerder met het koelen van de slaapkamer van de kinderen. Maar wat ik vooral apart vind, is dat de compressor aan gaat terwijl de watertemperatuur nog maar 26 graden was. Ook kreeg het apparaat het niet koeler dan 25 graden (in een ruimte van nog geen 35 m3. Vanmorgen even een test gedaan en toen lukte het met volle batterij wel om op de 23 graden te komen, maar gewenst was 22. Na een uur stond hij nog steeds op 23, toen heb ik hem uitgezet en zag ik later in de app dat het ineens wel 22 graden was… Ik heb hierover ook gebeld met klantenservice. Zij geven aan dat het soms langer duurt voordat de temp verder zakt, omdat het wellicht te vochtig is . Het apparaat gaat dan eerst ontvochtigen, om vervolgens de drogere lucht te koelen. Dat de compressor aan springt ‘s nachts is niet te voorkomen of uit te schakelen zeiden ze. Het apparaat had toch meer nodig om de gewenste temp te bereiken (hoewel die was maar was ingesteld op 23 graden). Voor vanavond gaan we de airco proberen tot -6 te koelen en dan later aanzetten en niet zo lang op de kamer vd kids om batterij te besparen… Voor onze zoon nu een ventilator besteld, kijken of dat voor genoeg is (bij hem is het doorgaans iets minder warm op de kamer). Dat van die lamellen nog niet opgevallen, wij hebben ze ‘s nachts op 1 stand (omhoog), dat is toch het meest stil. Zal er eens op leggen.
Van de 26 graden hebben wij hier ook, maar soms is het ook hoger of anders. Van de krakende lamellen was je zeker opgevallen als je het ook had. Het is echt een heel duidelijk gekraak waarbij de lamellen dan wat schokkend openen en daarna weer sluiten. Helaas heeft Evolar tot op heden nog steeds niet de moeite genomen om ons te berichten wat ze willen gaan doen om dit op te lossen. Hopelijk komende week wel. Verder zijn we wel nog steeds tevreden met de werking en het concept. Je kunt er buiten de compressor echt heel goed bij slapen, hij koelt ook echt, het apparaat ziet er in onze ogen mooi en goed Afgewerkt uit, je hebt geen slang nodig en behalve aan het einde van de koudeaccu, ook geen compressorlawaai.
Een nadeel is wel dat je voor dat je hem kunt gebruiken, eerst 3 uur moet wachten en dat het apparaat erg zwaar is. De wielen rijden dan weer wel goed.
Weet iemand al hoe de warmte functie werkt voor in de winter? Moet ie dan eerst 3 uur warmte vastleggen (hot storage)?
Ervaring na 2 weken gebruik.
Koppelstukken voor aansluiting op watertappunt zijn onhandig, duidelijk niet op een Nederlandse situatie berekend.
Apparaat werkt prima, binnen de beperkingen zoals het feit dat het apparaat eerst 3 uur moet afkoelen in een ruimte waar ramen en deuren open kunnen, voordat het gebruikt kan worden.
Apparaat is gevuld met water erg zwaar en niet gemakkelijk te verplaatsen. Grotere wieltjes zijn misschien een oplossing.
De importeur zou zich klantvriendelijker en actiever kunnen opstellen bij het meedenken over oplossingen voor problemen. De prijs bij Bol.com is belachelijk.
Beste mensen, het is nu augustus en echt warm. Hoe zijn de ervaringen met De Evo 9000 nu?
Hoi Bart,
We hebben ‘m nu 2 dagen in gebruik, en onze conclusie is dat het voor onze situatie een geschikt apparaat is. Volgens mij is het meest belangrijk dat je ‘m niet 1 op 1 gaat vergelijken met een volwaardige airco met warmteafvoer. De verwachtingen moeten dus realistisch zijn.
Onze situatie:
– Betrekkelijk kleine ruimte
– Niet de verwachting hebben dat het apparaat de ruimte 10 graden kouder dan buiten kan krijgen en/of houden.
– Beetje goed plannen van ’t gebruik (goed laten ‘opladen’, niet direct in de ochtend ‘volle bak’ aanzetten).
Het apparaat houdt ons thuiswerk-kantoortje (echt klein, een m2 of 15) op een prima temperatuur (25 – 26 graden i.p.v. 30-33). In de ochtend rond een uur of 10 gaat ie’ aan op standje ‘low’ tot een uur of 3 in de middag, vanaf dat moment gaat ie’ -afhankelijk van de resterende koelcapaciteit- een tandje harder aan.
Het ‘opladen’ doen we in de avond voor de openslaande deuren, hij verliest niet zo gek veel als ie’ een nacht buiten gebruik staat. In de ochtend laten we hem dan nog even snel maximaal ‘opladen’ alvorens we hem naar kantoor toerollen.
Hoi Pieter,
Door het koppelstuk hoef je niet de hele nacht je raam op een kier te zetten. Dat hoeft dan alleen tijdens de “cold storage”.
Hoi allemaal. ik heb de evolar nu 1 dag! het is nu 33 gr buiten cold storage gedaan binne 2 uur had ik de airco op -5 .van de badkamer naar de slaapkamer gereden in 10 seconden.
aan gezet in me slaapkamer en binne een halfuur was het van 31 gr naar 25 graden.
werk best goed dat ding! en echt stil ik ben nu benieuwd hoe lang het duurt voordat het 21 gr is.
en hoe lang het duurt voor dat ik weer moet opladen.
Ik gebruik de Evolar EVO-ES9000 nu 3 dagen en ik moet zeggen dat het ding zij beloftes redelijk goed kan nakomen.
Installatie en werking is zeer eenvoudig. Vullen met water is een dingetje maar we wat geduld lukt het wel.
Opladen duurt best lang. Tot -1 graad gaat het snel, en dan duurt het nog meer dan een uur om aan -6 te geraken.
Opladen doe ik in de badkamer met de venster open, wordt wel zeer warm maar het stoort niet, na opladen is temperatuur weer snel zoals tevoren.
Ik koel een slaapkamer van 3x5m en dat lukt goed. Je krijgt makkelijk 4 graden minder warm dan in rest van huis. Maar die temperatuur is alleen in blaaszone van de Evolar EVO-ES9000. Buiten die zone loopt temperatuur wel weer beetje op.
Temperatuur die op apparaat staat is wel 1 graad lager dan werkelijke temperatuur in blaaszone.
Hij gaat in mijn geval een 7-8 uren mee. Moest hij net iets meer vermogen hebben zou je met 2 laadsessies de ganse dag goed rondkomen.
Besluit: in mijn situatie een goed aparaat. Een mobiele unit met slang is voor mij te lawaaierig en te omslachtig, een buitenunit zou wel beter zijn maar wil ik om praktische redenen niet.
Ik heb spijt dat ik hem geen week eerder had, had veel zweet gespaard.
Ik raad het aparaat aan voor mensen die geen buitenunit willen installeren en die een ruimte (met buitenramen) hebben waar ze hem kunnen laten opladen.
Ik heb sinds woensdag de Evolar EVO-ES9000 in huis. Ik woon in een appartement gericht op het zuidoosten en zuidwesten, en heb dus de hele dag zon waardoor de temperatuur oploopt tot boven de 30 graden. Met de hitte van de laatste week was een oplossing voor de hoge temperatuur in huis niet langer uit te stellen. Een vaste airco is helaas geen optie vanwege de aard van de gevel, een mobiele airco met slang is geen optie vanwege kantelramen die scharnieren in het midden. Daarom is onze keuze gevallen op de mobiele airco zonder slang. Hieronder mijn (wisselvallige) ervaringen met de EVO-ES9000:
Dag 1: Na ontvangst heb ik een cool storage uitgevoerd. Dit heb ik gedaan in een washok met beperkte ventilatie. Geen permanente methode zo blijkt, want na 4 uur pas stond de watertemperatuur pas op -1. De temperatuur in het hok wordt te hoog om snel te koelen. Omdat het bedtijd was niet verder gewacht en de airco aangezet in de slaapkamer (36 m3). Hierbij gelijk een kleine handdoek op het display gelegd om het licht te dempen. De temperatuur van de kamer daalde mbv de strong cold functie snel van 32 naar 28. Hoopgevend! Na overschakelen op de gewone cool functie liep de temperatuur echter weer op naar 30. De gebruiksduur laat ik buiten beschouwing omdat we geen volledige cold storage uitgevoerd hebben. Nadat de watertemperatuur de 50 graden bereikt had hebben we de airco op ventilatie gezet, zodat het apparaat als ventilator werkt.
Dag 2: Om 7:00 een cold storage uitgevoerd op een plek met goede ventilatie. Binnen een uur was de watertemperatuur -1, pas anderhalf uur daarna ging deze naar -2 en verder. Na 3 uur werd -6 bereikt en heb ik de airco aangezet in de woonkamer. Deze is eigenlijk te groot (105 m3) maar toch het proberen waard. Echter ook op strong cold ging de temperatuur (30 graden) niet omlaag, al voelde het wel aangenaam aan als je in de richting zit waarin lucht geblazen wordt. De watertemperatuur steeg binnen 15 minuten van -6 naar +7 en bleef daar lang op hangen waarna het langzaam opliep. Na slechts 4,5 uur sloeg de airco af omdat het water 50 graden was. Wederom een cold storage uitgevoerd, welke hetzelfde patroon volgde, en het duurde weer (iets meer dan) 3 uur. Een halfuur voor het slapen de airco aangezet in slaapkamer, weer op strong cold. Dit gaf een stevige koele brief, maar helaas ging er maar 1 graad af van de kamertemperatuur (28 graden). Wat betreft de watertemperatuur zagen we hetzelfde verloop: binnen 15 minuten naar +7, daarna lang constant en vervolgens langzaam oplopend. Na een uur op strong cold overgeschakeld naar cool (gemiddelde kracht) omdat de sterke bries wel erg fris is. De kamertemperatuur liep in de nacht echter weer op naar 30 graden. Om 4:30 werd ik wakker en heb de airco weer op strong cold gezet, waarna de kamertemperatuur binnen 20 minuten daalde naar 27 graden. Hierna weer op cool gezet waarna de kamertemperatuur. Uiteindelijk sloeg de airco om 6:30 af, na ruim 9 uur gebruik!
Dag 3: Begonnen met een cold storage van 3 uur en een kwartier. Hierna om 10:15 aangezet in een derde kamer van 30 m3, welke we gebruiken als werk- en studieplek. De kamertemperatuur is hier op strong cold slechts gezakt van 28 naar 27. Na 45 minuten overgezet naar cool modus. De kamertemperatuur bleef op 27 graden terwijl de rest van het huis langzaam opwarmde tot 29-30 graden. Het voelde erg aangenaam in deze kamer, en de gebruiksduur was ruim voldoende voor een werkdag.
Samenvattend mijn ervaringen:
– Geschikt voor kleine ruimtes zoals slaapkamers, in grote ruimtes heeft het alleen effect als je in de luchtstroom zit.
– Strong cold modus geeft een stevige, koele bries. Effect op kamertemperatuur is wisselvallig, 2 graden afkoeling lijkt het maximaal haalbare.
– Cool modus (gemiddeld) is aangenaam maar heeft een beperkt tot geen effect op de kamertemperatuur. Cool modus op lage kracht heeft voor mij geen toegevoegde waarde.
– Cold storage mode duurt 3 uur bij veel ventilatie en relatief lage omgevingstemperatuur (balkon of tuin).
– Korte gebruiksduur bij strong cold modus (4,5 uur), lange gebruiksduur bij cool modus tot wel 9 uur. Per dag kom je dus maximaal tot 2x volledig opladen en 2x gebruik.
– App werkt erg goed. Jammer dat er geen gewenste programmavolgorde ingesteld kan worden, zoals overschakelen van strong cold naar cool na bijvoorbeeld 2 uur, of automatisch overschakelen op ventilator als de watertemperatuur 50 graden is.
– Licht van display is storend in slaapkamer, maar kan eenvoudig verholpen worden met kleine handdoek.
Als iemand een advies heeft om toch een verlaging van de kamertemperatuur te realiseren met dit apparaat dan hoor ik het graag.
Nu de ergste hitte voorbij is heeft het apparaat ook in de lage stand toegevoegde waarde. De temperatuur in de slaapkamer wordt hiermee vrij eenvoudig 1-2 graden verlaagd, met een aangename verkoelende bries. Ik ben er tevreden mee, verwacht alleen geen wonderen op snikhete dagen.
waarom koel je niet met water uit de kraan ipv met lucht. Die airco’s hebben allemaal als nadeel dat de lucht die je koelt gelijk weer vervangen moet worden door warme lucht van buiten om de airco te koelen. Dat geeft een heel laag rendement.
Met water als koelmiddel heb je dat probleem niet meer van aanvoer van lucht van buiten. dan heb je geen dikke lucht afvoerslang nodig maar alleen een dun waterslangetje. en het water gebruik je gewoon om de tuin de besproeien want als je een airco nodg hebt is het toch al heel warm meestal buiten en heb je een tuin met uitgedroogd gras en planten.
ksqfzb